Doktora Bursu
BURS BAŞVURUSU
KAPALI
SON BAŞVURU TARİHİ
-
BURS SÜRESİ
En fazla 2 akademik yıl
BURS KATEGORİSİ
Lisansüstü Eğitim
Burs Adı
Doctorate
Burs Başlangıç Dönemi
2025-2026 Akademik Yılı Güz Dönemi
Burs Süresi
En fazla 2 akademik yıl
- Bursiyerin yerleştiği üniversitenin akademik takvimine ve programına bağlı olarak bir akademik yıl (9-12 ay arası)
- Yenilenebilen ikinci akademik yıl (en fazla 9 ay)
- İki yıl veya daha fazla süren programlarda bursun ikinci yıl için devam etmesi, birinci yılın sonundaki akademik başarıya bağlıdır
* Fulbright Bursu doktora programının ilk iki yılını kapsadığından, geri kalan yıllar için bursiyerlerin gerekli maddi desteği kendilerinin (aile, okul, asistanlık, vb.) sağlaması gerekmektedir.
Bursun Kapsamı
- Bir akademik yıl için 50.000 ABD Doları’na kadar burs imkanı:
- Eğitim ücreti ve masrafları (1.000 ABD Doları kitap masrafı ve 350 ABD Doları yerleşme masrafı bu tutara dahil)
- Aylık yaşam masrafları (gidilecek şehre bağlı olarak hazırlanan bir çizelge üzerinden belirlenmektedir.)
- Üniversite sağlık sigortası
- Gidiş-dönüş seyahat desteği
Detaylı bilgi için Sıkça Sorulan Sorular bölümünü ziyaret ediniz.
İklim Değişikliği Uzmanlığı
Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu, iklim değişikliğinin olumsuz etkileri ile mücadele kapsamında, aşağıda listelenen alanlarda çalışan adayların bursa başvurusunu özellikle teşvik etmektedir:
- Biyoloji
- Coğrafya
- Çevre Mühendisliği
- Deniz Bilimleri
- Enerji
- Fizik
- İklim Bilimi
- Jeoloji / Jeoloji Mühendisliği
- Kimya / Kimya Mühendisliği
- Meteoroloji Mühendisliği
- Ziraat / Ziraat Mühendisliği
Doktora Bursu - İklim Değişikliği Uzmanlığı’na başvuruda bulunmayı düşünen adayların, Fulbright Doktora Bursu’nun başvuru şartlarını karşılaması ve tüm başvuru gerekliliklerini yerine getirmesi gerekmektedir.
Akademik Dürüstlük
Adaylar, olgunluk, güvenilirlik, dürüstlük ve profesyonellik sergilemekle yükümlüdür. Başvuru ya da burs süresince tespit edilen intihal (“aşırma”) vakaları, adaylıktan çıkarılma ya da bursun sonlandırılması ile sonuçlanacaktır.
Kimler Başvurabilir ?
Eğitim
- Yüksek lisans derecesini almış olanlar veya en geç Temmuz 2025'te alacak olanlar
- Bir lisans programı mezunları veya bir lisans programından en geç Temmuz 2025'te mezun olacak olanlar (3. ve 4. Sınıf öğrencileri veya lisans programının uzunluğuna göre programın son 2 yılında olan öğrenciler) bütünleşik doktoraya başvurabilirler.
Not Ortalaması
Mezunlar: Mezuniyet ortalaması 4.00'lük sistemi kullanan üniversiteler için en az 3.50 veya 100'lük sistemi kullanan üniversiteler için en az 88.33 olanlar
Öğrenciler: Güz 2023 dönemi sonrasında genel not ortalaması 4.00'lük sistemi kullanan üniversiteler için en az 3.50 veya 100'lük sistemi kullanan üniversiteler için en az 88.33 olanlar (akademik başarının mezun olana kadar sürdürülmesi gerekmektedir.)
* Lisans eğitimi sırasında veya sonrasında bütünleşik doktora programına başvuracak adayların lisans ortalamalarının yukarıda belirtilen kriterlere uyması gerekmektedir. Yüksek lisans yapan kişilerin ise yüksek lisans ortalamaları dikkate alınacaktır.
* Not ortalaması, hem 4.00’lük sisteme hem de 100’lük sisteme göre belirtilen not dökümlerinde 4.00’lük sistem dikkate alınacaktır.
İngilizce Bilgisi
Akademik düzeyde ileri derecede İngilizce bilgisi olanlar:
- İngilizce düzeyini belgelemek için gerekli minimum skorlar TOEFL iBT ve TOEFL iBT Special Home Edition için 75, IELTS Akademik and IELTS Online için 6, Pearson Test of English (PTE) Akademik ve PTE Akademik Online için 60, ODTÜ İngilizce Yeterlilik Sınavı (İYS) için 75 ve Boğaziçi Üniversitesi İngilizce Yeterlilik Sınavı (BÜYES) için C’dir.
- Sınav sonuç belgenizin orijinalini ya da resmi onaylı bir kopyasını başvuru paketinize eklemeniz gerekmektedir. Fotokopi olan sonuç belgeleri kabul edilmemektedir. ODTÜ İYS ve BÜYES sınav sonuç belgelerinin, sınavı yapan üniversitenin yetkili birimi tarafından resmi onaylı olması gerekmektedir.
Eğer TOEFL, IELTS veya PTE sınavlarına yeni kayıt yaptıracaksanız;
- TOEFL iBT sınavı için B126 kurum kodumuzu kullanarak,
- IELTS sınavı için "IELTS Recognising Organisations" listesinden Komisyonumuzu seçerek,
- PTE Academic sınavı için “View Score Reports” kısmında “Send Scores” seçildikten sonra The Turkish Fulbright Commission yazarak,
resmi sınav sonucunuzu Komisyonumuza yönlendirebilirsiniz.
Sınav sonucunuzu Komisyonumuza yönlendirdiğiniz takdirde, sınava giriş tarihi ile sınav kayıt numaranızı içeren ve sınav sonucunuzu bize yönlendirdiğinizi belirten bir dilekçe yazıp başvuru belgeleriniz arasına ekleyiniz.
TOEFL, IELTS ve PTE sınavları için hâlihazırda elinizde olan sonuç belgenizi taratarak Komisyonumuza e-posta ile iletmeniz halinde (advising@fulbright.org.tr), belgenizin geçerliliğini kontrol ettirip “aslı gibidir” onayı alabilirsiniz. Sınav sonucunuzu bu şekilde bize onaylattığınız takdirde, sınav sonucunuzu Eğitim Danışmanlığı Birimine onaylatmış olduğunuzu belirten bir dilekçe yazıp başvuru belgeleriniz arasına eklemeniz gerekmektedir. Bu onay ODTÜ İYS ve BÜYES sınavları için verilememektedir. Bu sınavlar için resmi onaylı sonuç belgenizi göndermeniz gerekmektedir.
* Fulbright Yüksek Lisans ve Doktora bursumuza başvuracak kişilere TOEFL, IELTS ve PTE sınavları için indirim sağlanmaktadır.
- TOEFL IBT İndirimli fiyat: 170.40 USD (İndirim Kodu: TOEFLWEBINARS ) https://www.tr.ets.org/toefl.html
- IELTS Akademik: Sınav ücreti üzerinden %10 indirim (İndirim Kodu: FULBRIGHT10 ) https://www.britishcouncil.org.tr/exam/ielts
- PTE Akademik: Sınav ücreti üzerinden %10 indirim (İndirim Kodu: FULBRIGHT2024)
Daha önce girilen sınavlar için sınav sonuç belgenizin son başvuru tarihine kadar geçerli olması gerekmektedir (TOEFL, IELTS, PTE Akademik, ODTÜ İYS ve BÜYES sınavlarının, sınava giriş tarihinden itibaren 2 sene geçerliliği bulunmaktadır).
PTE Akademik, ODTÜ İYS ve BÜYES sınavlarından geçerli bir sınav sonucuna sahip olmak sadece Fulbright Doktora Bursu’na başvuru için yeterlidir. Bursa aday gösterilmeniz halinde ABD’deki yüksek öğrenim kurumlarına başvuruda kullanmak üzere TOEFL ya da IELTS sınavlarından birine girmeniz gerekecektir.
İklim Değişikliği Uzmanlığı
Fulbright Doktora Bursu başvuru koşullarına ek olarak, İklim Değişikliği Uzmanlığı’na başvurmak isteyen adayların aşağıdaki belgeleri de başvurularında sunmaları gerekmektedir:
- Doktora Bursu / İklim Değişikliği Uzmanlığı Dilekçesi (Son başvuru tarihi öncesinde dilekçenizi trprog@fulbright.org.tr adresine e-posta yoluyla gönderiniz ve ıslak imzalı orijinal kopyasını Başvuru Paketi’ne ekleyiniz.)
- Doktora Bursu / İklim Değişikliği Uzmanlığı’na özel Niyet Mektubu (Slate başvuru formuna yüklenen kompozisyonlara ek olarak yazılmalı ve formun “Study Plan” bölümündeki “Personal Statement” kısmına, Personal Statement ile aynı belge içinde yüklenmelidir.)
İklim değişikliği konusuna odaklanan bir eğitim/araştırma planı ile bursa başvuran adayların ABD’de başvuru yapacakları programların da bu alanda uzmanlaşması gerekmektedir.
Kimler Başvuramaz?
- Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayanlar
- Amerikan vatandaşlığı olanlar, “Green Card” sahipleri veya “Green Card” başvurusu kabul edilmiş ve yasal süreçlerini başlatmış olanlar
- Başvuru ve seçim sürecinde, ABD’de ikamet eden, çalışan veya yükseköğrenim görmekte olanlar
- Başvuru tarihinden önceki son altı yıl içerisinde, beş yıl veya daha fazla süreyle ABD’de ikamet etmiş olanlar (Bir takvim yılı içinde 9 ay veya daha uzun süre ABD’de yaşayanlar, o yıl ABD’de ikamet etmiş sayılırlar.)
- Daha önce doktora yapmış olanlar ile son başvuru tarihinde bir doktora programına 2 dönemden fazla süredir kayıtlı olanlar
- Tıp, Diş Hekimliği, Veterinerlik ve Psikoloji alanlarının hasta ile birebir teması gerektiren klinik alt dallarında eğitim görmek isteyenler (Bu alanların klinik olmayan diğer alt dallarından başvuru kabul edilmektedir.)
- Türkiye’deki bir hukuk fakültesinden mezun olup ABD’de “Juris Doctor” (JD) programlarına başvurmak isteyenler (Hukuk alanında başvuru yapacak adaylar, yalnızca Yüksek Lisans Bursuna “Master of Laws” (LLM) derecesi için başvurabilmektedir.)
Dikkat Edilmesi Gereken Önemli Bilgiler
- Online başvuru formunda “Degree Objective” kısmında “Doctorate” seçeneğini işaretlemeniz gerekmektedir.
- Eğer yandal, çift anadal veya ikinci bir yüksek lisans dereceniz varsa, Amerika’da öğrenim görmek istediğiniz alan ile ilgili olan bölümün not ortalaması dikkate alınacaktır.
- Yüksek lisans derecesi olan adayların lisans not ortalamaları dikkate alınmayacaktır, ancak lisans programına ait resmi belgeler de mutlaka Komisyon’a iletilmelidir.
- Başvuru için GRE veya GMAT sınav sonuç belgeleri istenmemekle birlikte, bursa aday gösterilen kişilerin başvuru yaptıkları alana bağlı olarak bu sınavlara girmeleri gerekmektedir.
- Başvuru için bir ABD üniversitesine kabul almış olmak gerekli değildir. Ancak ABD üniversitelerine kendileri başvurup kabul almış adaylar, kabullerini 2025-2026 akademik yılına erteleterek Fulbright bursuna başvurabilirler.
- Bursa başvuru için üst yaş sınırlaması yoktur.
- Engelli kişilerin burslarımızdan yararlanmalarının hem kendilerini hem de Komisyonumuzun programlarını geliştireceğine inanıyoruz. Engelli bir aday olarak ABD'de kendinize uygun bir üniversite bulamayacağınızı düşünüyorsanız, "The Americans with Disabilities Act (ADA)" yasasının ABD'de okuyan Amerikalı ve uluslararası öğrencilerin yasal haklarını koruduğunu belirtmek isteriz. Bu yüzden, Fulbright bursu başvurularınız engellilik durumunuza yönelik herhangi bir önyargı olmadan değerlendirilecektir.
Daha fazla bilgi için Sıkça Sorulan Sorular bölümünü ziyaret ediniz.
Başvuru için ne yapmalıyım?
2025-2026 Akademik Yılı Doktora Bursuna başvuru için bir “Başvuru Paketi” oluşturmanız ve Komisyonumuzun Ankara Ofisine ulaştırmanız gerekmektedir.
Son başvuru tarihi nedir?
18 Mart 2024
* Online başvuru formundaki “Preliminary Questions” bölümünde, başvuru dönemi olarak mutlaka “2025-2026” akademik yılını seçiniz.
Başvuru paketinin içinde neler olmalı?
Aşağıdaki belgelerden herhangi biri eksik olan başvurular değerlendirmeye alınmayacaktır:
- Başvuru Paketi Kontrol Listesi (Bu belgeye bu sayfanın alt bölümünde ulaşabilirsiniz.)
- Ek Bilgi Formu (Bu belgeye bu sayfanın alt bölümünde ulaşabilirsiniz.)
- Online Başvuru Formu Çıktısı (Sayfanın üst bölümündeki “Başvuru” butonundan erişebilirsiniz.)
- Bitirilen tüm programlar için resmi onaylı Diploma kopyası veya resmi onaylı Geçici Mezuniyet Belgesi (Tercihen İngilizce olmalıdır.)
- Devam edilen tüm programlar için resmi onaylı Öğrenci Belgesi (Tercihen İngilizce olmalıdır.)
- Bitirilen ve devam edilen tüm programlar için resmi onaylı Not Dökümü (Transkript) (Tercihen İngilizce olmalıdır.)
- 3 adet Referans Mektubu (İngilizce olması gerekmektedir. Son başvuru tarihine kadar tamamlanmalıdır.)
- TOEFL iBT, TOEFL iBT Special Home Edition, Akademik IELTS, IELTS Online, Pearson Test of English (PTE) Academic/PTE Academic Online, ODTÜ İngilizce Yeterlilik Sınavı veya Boğaziçi Üniversitesi İngilizce Yeterlilik Sınav Sonuç Belgesi (TOEFL, IELTS ve PTE sınavları için eğer orijinal sonuç belgesi yerine kurum kodumuzu kullanarak bize sonucunuzu ilettiyseniz, başvuru paketine sınav tarihinizi belirten bir dilekçe ekleyiniz. ODTÜ İYS veya Boğaziçi Üniversitesi İYS sınav sonuçları ise mutlaka orijinal belge olmalıdır. Belirtilen sınavlardan birine, bursa son başvuru tarihinden önce girmiş olmanız gerekmektedir.)
- İngilizce Özgeçmiş (CV)
- Nüfus Cüzdanı Fotokopisi
- Fotoğraf
Başvuru paketini hazırlamama yardımcı belgeler var mı?
Başvuru Paketi Belgeleri Nasıl Hazırlanmalı?
Online Başvuru Formu Nasıl Doldurulur?
Nereye göndereceğim?
Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu
Tepe Prime İş Merkezi B Blok No:124
Dumlupınar Bulvarı 266
06800 Çankaya / Ankara
Başvuru paketi için çıktısını almam gereken belgeler neler?
- Online Başvuru Formu
- Başvuru Paketi Kontrol Listesi
- Ek Bilgi Formu
- Referans Mektubu Formu (Elden alınacak referanslar için)
- İklim Değişikliği Uzmanlığı Dilekçesi (Bu alanda öğrenim görmeyi planlayan başvuru sahipleri için)
Ne zaman ulaştırmalıyım?
Elden ulaştıracaklar: En geç 18 Mart 2024 Pazartesi günü Komisyonumuz’un Ankara Ofisine saat 17:00’a kadar elden iletmeniz gerekmektedir.
Kargo ile ulaştıracaklar: En geç 18 Mart 2024 tarihinde kargoya vererek 20 Mart 2024 Çarşamba gününe kadar Komisyonumuz’un Ankara Ofisine ulaştırılması gerekmektedir. Başvuru Paketinizi göndermek için özel kargo şirketi tercih etmenizi ve posta sürecinizi takip etmek için takip numaranızı saklamanızı tavsiye ederiz. 18 Mart 2024 tarihinden sonra postaya verilen veya 20 Mart 2024 tarihinden sonra elimize ulaşan başvurular kabul edilmeyecektir.
Bilmem Gereken Başka Bir Şey Var Mı?
- Gerekli tüm belgeleri, Başvuru Paketinizin içinde tek seferde gönderiniz. Gerekli belgelerden herhangi biri eksik olan veya belirtilen kriterlere uymayan başvurular değerlendirmeye alınmayacaktır.
- Başvuru için hem online başvuru formunun doldurup gönderilmesi (“submit” edilmesi) hem de başvuru paketinin Komisyonumuza gönderilmesi gerekmektedir. Bu işlemlerden sadece birinin yapılması değerlendirme için yeterli değildir.
- Başvuru ile ilgili olarak Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu’na verilen hiçbir evrak iade edilmez. Lütfen diplomalarınızın ve size gerekli olabilecek diğer belgelerin orijinallerini göndermeyiniz.
- Geçmiş senelerde başvuru yapan adayların 2025-2026 akademik yılı için yeni bir başvuru paketi oluşturmaları ve tüm evrakları yeniden iletmeleri gerekmektedir.
- Bursumuza başvuru yapacağınız alan ile ilgili Amerika'daki üniversitelerde bulunan programları ve bu programların daha çok hangi seviyede (yüksek lisans/doktora) olduğunu önceden araştırmanız başvuru yapacağınız alan seçimi ve burs seviyesi konusunda en doğru kararı vermenize yardımcı olacaktır.
Daha fazla bilgi için Sıkça Sorulan Sorular bölümünü ziyaret ediniz.
Başvuru Değerlendirme Süreci: Mülakatlar Haziran 2024'ten itibaren yapılacaktır. Tüm başvuru sahiplerine, başvurularının sonucu hakkında olumlu ya da olumsuz bilgilendirme e-posta aracılığıyla yapılır.
Adaylık Süreci:
- Tanışma ve Bilgilendirme Toplantısı: Bursiyer adayları ile bursun detaylarının anlatıldığı ve katılımın zorunlu olduğu bir toplantı yapılacaktır. Toplantıda ayrıca adaylardan istenecek güncel belgeler hakkında bilgi verilecektir.
- Üniversitelere Başvuru: Adayların ABD’deki üniversitelere başvuru süreci iki şekildedir:
- Amerika’da bulunan Institute of International Education (IIE) aracılığıyla
- Adayların bireysel başvurular yapmasıyla
- Vize için Gerekli Belgeler: Adaylardan, Mart 2025’te sağlık durumu geçmişi ve muayene belgesi ile Fulbright burslarının bitimine kadar geçerli pasaport istenecektir. Bu belgelerin teminini takiben Komisyon tarafından adaylara vize başvuru formu gönderilmekte ve adayların vizeye başvurmaları gerekmektedir.
- ABD’ye Gidiş Öncesi Toplantı: Bursiyerler ile Haziran 2025’te ABD’ye gidiş ve yerleşme sürecinin anlatıldığı ve katılımın zorunlu olduğu bir toplantı yapılacaktır.
- ABD’ye Gidiş: Genel olarak, 2025 yılının Nisan ayından itibaren adayların hangi üniversiteye yerleşecekleri belli olur ve vize işlemleri tamamlanan adaylar okullarının belirleyeceği oryantasyon programlarına göre Temmuz ayı sonunda Türkiye'den ayrılmaya başlarlar.
Programın İlk İki Yılı:
- Burs: Fulbright’ın maddi desteği doktora programının ilk iki yılını kapsadığından, geri kalan yıllar için bursiyerlerin gerekli maddi desteği kendilerinin (aile, okul, asistanlık vb.) sağlaması gerekmektedir. Ancak, bursiyerler doktora derecelerini alana kadar “Fulbright bursiyeri” statülerini korumaktadırlar.
Burs Dönemi Sonrası Süreç:
- Alınan bursun karşılığında herhangi bir zorunlu hizmet bulunmamakla beraber bursiyerin, ABD’deki öğrenimini tamamladıktan sonra, ABD J-1 Vizesi kuralı gereği, Türkiye'ye dönme ve iki yıl kalma zorunluluğu vardır. (J-1 Vizesi Resmi Sayfasına buradan ulaşabilirsiniz)
Bursun Kapsamı
1. Bursa aday gösterilenler hangi dönemde ABD’de öğrenime başlayacaklar?
Başvuruları olumlu sonuçlanan ve bursa aday gösterilen tüm adaylar, 2025-2026 akademik yılının Güz döneminde öğrenimlerine başlayacaklardır.
2. Bursum ertelenebilir mi?
Hayır. Burs, bursiyerin seçildiği akademik yıl için geçerli olup bursun başka bir akademik yıla ertelenmesi veya bursiyerin programına erken başlaması mümkün değildir.
3. Burs doktora programının süre olarak tümünü kapsıyor mu?
Fulbright Doktora Bursu doktora derecesi için akademik başarıya bağlı olarak en fazla 2 yıl verilmektedir. Doktoranın geri kalan süresi için bursiyerlerin gerekli maddi desteği kendilerinin (aile, okul, asistanlık vb.) sağlaması gerekmektedir.
4. Burs doktora programının finansal olarak tümünü kapsıyor mu?
Fulbright Öğrenci Programı her bursiyer için yıllık maksimum 50.000 ABD Doları’na kadar eğitim ücreti ve masraflarını (1.000 ABD Doları kitap masrafı, 350 ABD Doları yerleşme masrafı ve Sağlık Sigortası bu tutara dahil), gidilen şehre bağlı olarak bir çizelge üzerinden belirlenen aylık yaşam masraflarını (1.320 – 2.660 ABD Doları arası) ve gidiş-dönüş seyahat desteğini kapsamaktadır.
5. Eğitim ücreti ve masrafları yıllık 50.000 ABD Doları’ndan fazla ise ne yapılabilir?
Eğitim ücreti ve yaşam masraflarınız 50.000 ABD Doları’ndan fazla ise geri kalan tutarı sizin karşılamanız gerekmektedir. Bunun için kişisel birikimlerinizi kullanabilir veya farklı kurum ve vakıflardan ek burs temin edebilirsiniz.
6. Bursum 2 yıldan sonra uzatılabilir mi?
Hayır, Fulbright bursları en fazla iki akademik yıl için verilmektedir.
7. Doktora programımın ilk iki yılı için Fulbright bursunun yanısıra kabul aldığım üniversiteden de burs aldım. Geri kalan yıllar için de alır mıyım?
Kabul aldığınız üniversitenizden ilk iki yıl için burs almanız, geri kalan yıllar için de alacağınız anlamına gelmez. ABD’deki üniversitelerin doktora öğrencilerine burs vermeleri hem öğrencinin akademik başarısına hem de bölümün/üniversitenin bütçesine bağlıdır.
8. Bölümlere ayrılmış burs kontenjanı var mı?
Hayır, bölümler için belirlenmiş bir kontenjan yoktur. Belirli alanların klinik alt dalları hariç birçok farklı bölümden aday seçilmektedir.
9. Bursun karşılığı var mı?
Bursların karşılığında zorunlu hizmet veya geri ödeme olmamakla beraber, bursiyerin ABD’de öğrenimini tamamladıktan sonra, ABD J-1 Vizesi (Exchange Visitor Visa) kuralı gereği, Türkiye’ye dönme ve iki yıl kalma zorunluluğu vardır. J1 vizesi ile ilgili daha detaylı bilgiyi buraya tıklayarak öğrenebilirsiniz.
Başvuru Koşulları
1. Aynı anda 2 ayrı alanda veya seviyede (yüksek lisans/doktora) başvuru yapabilir miyim?
Hayır. Başvuru aşamasında hangi seviyede (yüksek lisans/doktora) programa başvuru yapacağınızı ve hangi dalda çalışmak istediğinizi belirlemiş olmalısınız. Daha sonra bu iki seçenek ile ilgili değişiklik yapmanız mümkün olmayacaktır.
2. Lisans öğrencisiyim/mezunuyum; “Bütünleşik Doktora” programlarına başvurabilir miyim?
Evet, başvurabilirsiniz. Ancak öncelikle alanınızla ilgili “Bütünleşik Doktora” programları olup olmadığını araştırmanızı ve genel not ortalamanızın Doktora Bursumuz için istenen genel not ortalaması şartına uyup uymadığını kontrol etmenizi tavsiye ederiz.
3. Üniversitede lisans öğrencisiyim. Başvuru tarihindeki ortalamam mı yoksa mezuniyet ortalamam mı dikkate alınıyor?
Hem başvuru tarihindeki, hem de bursa aday gösterildiğiniz takdirde mezuniyet ortalamanızın 4,00 üzerinden en az 3,50 veya 100 üzerinden en az 88,33 olması gerekiyor. Mezuniyet ortalamanızın düşük olması durumunda veya mezun olamadığınız takdirde burs adaylığınız düşecektir.
4. Ortalamam 4,00 üzerinden 3,49 (veya 100 üzerinden 88). Başvuru yapabilir miyim?
Ortalaması 4,00 üzerinden 3,50’un (veya 100 üzerinden 88,33’ün) altındaki adayların başvuruları kabul edilmemektedir. Üniversitenin not sisteminde hem 4,00 hem de 100 üzerinden puanlama yapılıyorsa 4,00 üzerinden olan ortalamanız dikkate alınacaktır.
5. Elektronik referans mektuplarını nasıl alacağım?
Referans verecek kişi referans mektubu formunu Slate başvuru sistemi aracılığıyla Internet üzerinden doldurup gönderebilir. Başvuru formunuzu doldururken, size referans verecek kişileri belirtebileceğiniz sekmenin açılması için öncelikle “Preliminary Questions” sayfasındaki “Reference Materials Waiver” kısmına “Yes” yanıtı verilmeli ve daha sonra “Country Information” sayfasından bir burs türü (Master’s ya da PhD) seçilmelidir.
Bu işlemler sonrası sol tarafta bulunan menüde açılacak “Recommendations” bölümüne girip, referans verecek kişinin e-posta adresini (üniversite e-posta adresi olmaması tavsiye edilir) kayıt ettiğinizde, bu form otomatik olarak hemen e-posta ile o kişiye gönderilecektir.
6. Alacağım referans mektuplarının hepsi aynı formatta mı olmalı?
Referans mektuplarının bazıları elektronik, bazıları elden olabilir. Yani hepsi elektronik veya hepsi elden olmak zorunda değildir. Elden alınacak referans mektupları için de referans kişilerinin online başvuru sistemindeki "Recommendations" bölümüne kaydedilmesi gerekmektedir.
7. Referans mektuplarımın tümü akademisyenlerden mi alınmış olmalı?
Tercihen referans mektuplarınız tamamı ders aldığınız veya beraber çalıştığınız akademisyenlerden alınmış olmalıdır. Eğer çalıştığınız veya staj yaptığınız bir kurumdan referans almak isterseniz, üç referansınızdan birini bu şekilde temin edebilirsiniz.
8. Üniversite 3. veya 4. sınıf öğrencisi iseniz veya mezunsanız:
Psikoloji, Ekonomi, Mühendislik ve Temel Fen Bilimleri gibi dallarda öğrenim görmek ve akademik kariyer yapmak istiyorsanız, bütünleşik doktora programları sizin için daha uygun olabilir. Bu gibi dallarda yüksek lisans programları daha az bulunmaktadır. En doğru kararı verebilmek için araştırma yapıp programlarda sunulan derslerin amaçlarınıza uygunluğuna bakmanızı tavsiye ederiz.
9. Hangi üniversiteye başvuracağıma karar vermiş olmam gerekiyor mu?
Bursumuza başvuru yapacağınız alan ile ilgili Amerika'daki üniversitelerde bulunan programları ve bu programların daha çok hangi seviyede (yüksek lisans/doktora) olduğunu araştırmanız başvuru yapacağınız alan seçimi ve burs seviyesi konusunda en doğru kararı vermenize yardımcı olacaktır. Slate başvurunuzun “Study Plan” sayfasında bulunan üniversite tercihleriniz ile ilgili kısmı araştırmalarınız doğrultusunda doldurmanız tavsiye edilir.
10. Üniversiteler hakkında araştırmayı nasıl yapacağım?
Üniversite araştırması yapmak için kullanılabilecek bazı web siteleri: educationusa.state.gov, gradschools.com, petersons.com, princetonreview.com.
11. “Green Card” çekilişine katıldım. Burs başvurusu yapabilir miyim?
“Green Card” çekilişine yaptığınız başvurunuz olumlu sonuçlanmadı ise burs başvurusu yapabilirsiniz. Ancak, başvurunuz olumlu sonuçlandı ve “Green Card” edinme sürecine başladıysanız bursa başvuramazsınız. Yapılan başvurular geçersiz sayılacaktır.
12. Bu sene yaptığım başvuru olumlu sonuçlanmazsa sonraki yıllarda bursunuza başvuru yapabilir miyim?
Programa bir sene seçilememiş olmak diğer bir sene başvurmaya engel değildir. Yeniden başvurarak bursumuzu almaya hak kazanan pek çok Fulbright bursiyeri vardır.
Girmem Gereken Sınavlar ile İlgili Bilgiler
Bursa Başvurabilmek için Girilmesi Gereken Sınavlar:
Sadece TOEFL iBT, TOEFL iBT Special Home Edition, Akademik IELTS, IELTS Online, Pearson Test of English Akademik, ODTÜ İngilizce Yeterlilik Sınavı veya Boğaziçi Üniversitesi İngilizce Yeterlilik Sınavı sonucu başvuru aşamasında istenilen bir belge olup, GMAT/GRE sınav sonuçları seçim aşamasından sonra gerekmektedir.
TOEFL iBT, TOEFL iBT Special Home Edition, Akademik IELTS, IELTS Online, Pearson Test of English Akademik, ODTÜ İngilizce Yeterlilik veya Boğaziçi Üniversitesi İngilizce Yeterlilik sınavlarından birine, bursa son başvuru tarihine kadar girmeniz gerekmektedir.
Pearson Test of English Akademik, ODTÜ İngilizce Yeterlilik Sınavı veya Boğaziçi Üniversitesi İngilizce Yeterlilik Sınavı sadece Fulbright Doktora Bursu’na başvuruda geçerlidir. Bursa aday gösterilmeniz halinde TOEFL iBT veya Akademik IELTS sınavlarından birine girmeniz gerekecektir.
1. TOEFL sınavına nasıl başvururum?
TOEFL Türkiye'de bilgisayar ortamında birçok şehirde belirli zamanlarda yapılmaktadır. Sınav merkezleri ve tarihleri hakkında ayrıntılı bilgi www.ets.org/toefl adresinden alınabilir. Sınava girmek için bu adresten online kayıt yapılabilir.
2. IELTS sınavına nasıl başvururum?
IELTS Türkiye’de birçok şehirde belirli zamanlarda yapılmaktadır. Sınav merkezleri ve tarihleri hakkında ayrıntılı bilgi https://www.ielts.org/ adresinden alınabilir. Sınava girmek için bu adresten online kayıt yapılabilir.
3. TOEFL/IELTS sonucumu size nasıl ileteceğim?
TOEFL iBT sonucunuzu Komisyonumuz’a iletmek için sınava kayıt olurken B126 kurum kodumuzu kullanabilirsiniz. Akademik IELTS sonucunuzu iletmek içinse “IELTS Recognising Organisations” listesinden Komisyonumuzu seçebilirsiniz. Ya da sınav sonrası adresinize ulaşan orijinal sınav sonuç belgenizi başvuru paketinize ekleyebilirsiniz.
Daha önce TOEFL, IELTS ya da PTE sınavına girmiş olup hâlihazırda elinde sonuç belgesi bulunan adaylar, belgelerini taratarak Komisyonumuza iletmeleri halinde (advising@fulbright.org.tr) sonuçlarının geçerliliğini kontrol ettirip “aslı gibidir” onayı alabilirler. Bu onay ODTÜ İYS ve BÜYES sınavları için verilememektedir. Bu sınavlar için resmi onaylı sonuç belgenizi göndermeniz gerekmektedir.
4. Pearson Test of English sınavına nasıl başvururum?
Pearson Test of English Türkiye'de bilgisayar ortamında Adana, Ankara, Denizli, Erzurum, İstanbul ve İzmir şehirlerinde belirli zamanlarda yapılmaktadır. Sınav merkezleri ve tarihleri hakkında ayrıntılı bilgi https://pearsonpte.com/ adresinden alınabilir. Sınava girmek için bu adresten online kayıt yapılabilir.
5. ODTÜ İngilizce Yeterlilik Sınavı’na nasıl başvururum?
ODTÜ İngilizce Yeterlilik Sınavı, Orta Doğu Teknik Üniversitesi tarafından Ankara’da belirli zamanlarda yapılmaktadır. Sınav hakkında ayrıntılı bilgi http://www.oidb.metu.edu.tr/ingilizce-yeterlik adresinden alınabilir.
6. Boğaziçi Üniversitesi Yeterlilik Sınavı’na nasıl başvururum?
Boğaziçi Üniversitesi İngilizce Yeterlilik Sınavı, Boğaziçi Üniversitesi tarafından İstanbul’da belirli zamanlarda yapılmaktadır. Sınav hakkında ayrıntılı bilgi https://yadyok.bogazici.edu.tr/tr/buyes/genel-bilgiler adresinden alınabilir.
7. ODTÜ veya Boğaziçi Üniversitesi öğrencisi değilim. Buna rağmen girdiğim ODTÜ İYS veya BÜYES sınav sonuçları bursa başvuruda kabul edilir mi?
Evet. Komisyonumuz, bu kurumların öğrencisi olmayan başvuru sahiplerinin de gönderdiği geçerli sınav sonuçlarını başvuru aşamasında dikkate almaktadır. Üniversitelerin sınav kuralları hakkında, yukarıda belirtilen web sitelerine ve üniversitelerin ilgili birimlerine danışmanız gerekmektedir.
Üniversite Başvuruları için Girilmesi Gereken Sınavlar:
1. Bir üniversiteye yerleştirilebilmem için standart testlerden hangilerini almalıyım?
Tüm adayların hem TOEFL/IELTS sınavına girmiş olması hem de GRE sınavına (İşletme dalında doktora yapacak adaylar hariç) girmesi gerekmektedir. İşletme ve alt dallarında doktora yapacak adaylar GRE yerine GMAT sınavına girmelidir.
2. Müzik, Tasarım ve Sanat dallarında üniversiteler GRE puanı istemiyorlar. GRE sınavına girmeli miyim?
Bu alanlarda başvuru yapacak olan adaylar, eğer ABD’de bulunan “Institute of International Education (IIE)” aracılığıyla yerleştirme sürecini tercih ederler ise GRE sınavına girmeleri gerekmektedir. Bireysel başvuru yapacak adaylar ise GRE testine girip girmeyeceklerine başvuru yapacakları okulların başvuru şartlarına göre karar verirler.
3. GRE sınavına nasıl başvururum?
Sınav merkezleri ve tarihleri hakkında ayrıntılı bilgi www.ets.org/gre adresinden alınabilir.
4. GMAT sınavına nasıl başvururum?
GMAT Türkiye’de bilgisayar ortamında yapılmaktadır. Ayrıntılı bilgi ve testin verildiği merkezler www.gmat.com adresinden öğrenilebilir.
5. Üniversitelere başvuru için TOEFL veya IELTS sınavlarından kaç puan almış olmalıyım?
TOEFL veya IELTS sınavlarının tavsiye edilen puan aralıkları için ABD’deki ilgi duyulan üniversite ve programın web sitesinin incelenmesi tavsiye edilmektedir.
6. GRE sınavından kaç puan almalıyım?
GRE sınavının tavsiye edilen puan aralıkları için ABD’deki ilgi duyulan üniversite ve programın web sitesinin incelenmesi tavsiye edilmektedir.
7. GMAT sınavından kaç puan almalıyım?
GMAT sınavının tavsiye edilen puan aralıkları için ABD’deki ilgi duyulan üniversite ve programın web sitesinin incelenmesi tavsiye edilmektedir.