Fulbright Akademik Araştırma Bursu
BURS BAŞVURUSU
KAPALI
SON BAŞVURU TARİHİ
-
BURS SÜRESİ
En az 3, en fazla 9 ay
BURS KATEGORİSİ
Araştırma
- Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu tarafından 2025-2026 akademik yılında Amerika Birleşik Devletleri’ndeki üniversitelerde ve araştırma merkezlerinde alanları ile ilgili araştırma yapmak isteyen akademisyenlere araştırma bursu sağlanacaktır.
- Fulbright Akademik Araştırma Bursu, ABD’deki burs süresince yaşam masrafları, profesyonel gelişim katkısı, sağlık sigortası (Accident and Sickness Program for Exchanges) ve hem bursiyerin kendisi hem de bakmakla yükümlü olduğu bir kişi (dependent) için seyahat desteğini kapsamaktadır.
- Fulbright Akademik Araştırma Bursuna seçilen kişiler, ABD’deki araştırma faaliyetlerine, 2025-2026 akademik yılı içerisinde başlarlar. Araştırmanın belirtilen akademik yıl içinde yapılması zorunludur ve en erken 1 Ağustos 2025, en geç 1 Şubat 2026′da bursun kullanılmaya başlanması gerekmektedir. Programa daha erken veya daha geç başlamak mümkün değildir.
- Fulbright Akademik Araştırma Bursu, verildiği akademik yıl için geçerlidir. Bursun başka bir akademik yıla ertelenmesi mümkün değildir.
- Fulbright Akademik Araştırma Bursu, en az 3 en fazla 9 aya kadar olan bir süre için verilir. Sunulan projenin kapsamı ve programın finansal durumu göz önüne alınarak bursun ne kadar süre için verileceğine karar verilecektir.
- Burs kapsamında yapılan araştırmaların sonucunda yayınlanacak basılı eserlerin birer kopyasının Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu’na verilmesi ve yayınların Fulbright Akademik Araştırma Bursu sonucunda hazırlandığının belirtilmesi araştırmacıdan beklenir.
- Fulbright Akademik Araştırma Bursu karşılığında zorunlu hizmet yoktur, ancak bursiyerlerin ABD’deki programlarını tamamladıktan sonra, ABD J-1 vizesi kuralı gereği, Türkiye’ye dönmeleri gerekmektedir.
Akademik Dürüstlük
Adaylar, olgunluk, güvenilirlik, dürüstlük ve profesyonellik sergilemekle yükümlüdür. Başvuru ya da burs süresince tespit edilen intihal (“aşırma”) vakaları, adaylıktan çıkarılma ya da bursun sonlandırılması ile sonuçlanacaktır.
- Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak şarttır. Amerikan hükümeti tarafından verilen “Green Card” sahibi ya da Amerikan vatandaşlığı olan adaylar bursa başvuramazlar.
- Son başvuru tarihinde en az beş yıllık doktor unvanına sahip olmak gereklidir.
- Başvuru yapabilmek için üst yaş sınırı yoktur.
- ABD’deki üniversitelerde veya araştırma merkezlerinde bilimsel araştırma yapmaya ve diğer eğitim ve kültür faaliyetlerine katılmaya yetecek derecede İngilizce bilmek ve bunu belgelendirmek gereklidir. İngilizce dil sınavı puanı şartı için lütfen "Nasıl Başvurabilirim?" sekmesinde yer alan 7. maddeye bakınız.
- Adayların bir proje önerisi tasarlamaları gerekmektedir. Projenin Fulbright Akademik Araştırma Bursu ile desteklenebilmesi için; Türkiye’ye katkıda bulunacak akademik bir çalışma olması, araştırma tamamlandığında elde edilecek sonuçların alanınıza katkıda bulunacak nitelikte görülmesi ve projenin tamamlanması için uygun araştırma ortamının yalnızca ABD’de bulunduğunun belirlenmesi gereklidir.
- Başvuru döneminde ABD’de ikamet eden ya da başvuru sonrasında ABD’de ikamet etmek/araştırma yapmak üzere gidecek olan kişiler bursa başvuramazlar.
- Bursiyerlerin ABD’deki çalışmalarına Fulbright Bursu ile başlamaları gerekmektedir.
- Bursa başvuru tarihine kadar son 5 sene içerisinde, öğrenim, araştırma ve çalışma amacıyla ABD’de bir akademik yıl (9 ay) veya daha fazla süreyle kalanların başvuruları öncelikli olarak değerlendirilmez.
- Bursa başvuru tarihinden önceki son altı yıl içerisinde, beş yıl veya daha fazla süreyle ABD’de ikamet etmiş olanlar bursa başvuramaz (Bir takvim yılı içinde 9 ay veya daha uzun süre ABD’de yaşayanlar, o yıl ABD’de ikamet etmiş sayılırlar).
- Fulbright Akademik Araştırma Bursu için her alandan başvuru kabul edilmektedir. Yalnız; Tıp, Diş Hekimliği, Veterinerlik ve Psikoloji alanlarının hasta ile birebir teması gerektiren klinik alt dallarında araştırma yapmak isteyenler bursa başvuramazlar. Bu alanların klinik olmayan diğer alt dallarından başvuru kabul edilmektedir.
- Tıp doktorları, uzmanlıklarını bitirdikleri 5. yıl ve sonrasında bursa başvurabilirler.
Son Başvuru Tarihi: 2025-2026 akademik yılı Fulbright Akademik Araştırma Burs Programı için adayların “Başvuru Paketi” oluşturmaları ve bu paketi, en geç 5 Kasım 2024 Salı günü saat 23:59’a kadar "Başvur" butonundan erişebilecekleri başvuru sistemi (Slate platformu) aracılığıyla Komisyonumuz'a online ortamda göndermeleri gerekmektedir.
Başvuru paketinize elektronik olarak eklemeniz gereken belgeler aşağıda belirtilmiştir:
Öncelikle Slate sisteminde bir hesap oluşturmanız ve online başvuru formunu doldurmanız gerekmektedir.
1. Başvuru Formu: Fulbright Akademik Araştırma Bursuna başvuru formu online sistemden doldurulmaktadır. Sayfanın üst kısmında yer alan “Başvuru” bölümünden erişebileceğiniz Slate başvuru sisteminde, “Create an account” seçilerek geçerli bir e-posta adresi ile kayıt olup bir şifre belirlemek ve sisteme kayıt olmak gerekmektedir. Kurumsal/üniversite e-posta adresi yerine üniversal bir e-posta adresi (gmail, hotmail, yahoo, vb.) kullanılması tavsiye edilmektedir. Başvuru sistemine farklı zamanlarda giriş yapıp formu güncellemek mümkündür.
ÖNEMLİ: Burs programı olarak “Fulbright Visiting Scholar Program;” burs kategorisinde ise, online başvuru formunun "Country Information" sayfasında “Visiting Scholar Program” opsiyonu seçilmelidir.
2. Araştırma Önerisi (Research Statement)
- Başvuruda bulunan kişiler, araştırma önerilerini İngilizce olarak çok ayrıntılı bir şekilde açıklamalı ve bu araştırma kapsamında şimdiye kadar neler yaptıklarını, çalışmanın aşamalarını, hangi aşamada neler yapacaklarını ve bu araştırmayı ABD’de ne şekilde yürüteceklerini belirtmelidir.
- Araştırma önerisinin, başvuru formundaki “Project Proposal” kısmına yüklenmesi gereklidir. "Project Proposal" sayfasında burs kategorisi "Research" olarak seçilmelidir.
- Araştırma projesi en fazla 5 sayfa olmalı ve 3500 kelimeyi geçmemelidir.
Ayrıca, başvuru formunun içerisinde detaylı olarak anlatılmış olan araştırma projesi önerisinin doktorasonrasi@fulbright.org.tr adresine de Word belgesi formatında gönderilmesi gerekmektedir. Bu kopya, isimsiz olarak değerlendirilmek üzere proje hakemlerine gönderileceğinden, dokümanda isim ve diğer kişisel bilgilerin kesinlikle yer almaması gerekmektedir.
3. İngilizce Özgeçmiş (CV)
4. Davet Mektubu (Letter of Invitation)
Başvuru sırasında, ABD’de araştırma yapılmak istenen kurumdan davet mektubu almış olmak gerekli değildir. Ancak davet aldığınız kurumlar var ise, davet mektubunuzu başvurunuza ekleyebilirsiniz.
Başvuru formunda iletişime geçtiğiniz ya da geçmeyi düşündüğünüz kurumları listeleyiniz.
5. Kaynakça (Bibliography)
Araştırma önerinizi hazırlarken kullandığınız kaynakların listesini ekleyiniz.
6. Diploma: Doktora diplomanızın (veya geçici mezuniyet belgenizin) elektronik bir kopyasını e-Devlet sistemininin Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı - Mezun Belgesi Sorgulama sekmesinden barkodlu ve karekodlu olarak temin etmeniz ve online başvuru formunun “Additional Information - Supplemental Materials” sekmesine yüklemeniz gerekmektedir.
e-Devlet’ten alınmayan belgelerin, diploma veya geçici mezuniyet belgesini düzenlemek ile yükümlü yükseköğretim kurumu (üniversite) tarafından hazırlanmış ve elektronik doğrulaması Komisyonumuz tarafından yapılabilecek şekilde sunulmuş olması gerekmektedir. Elektronik doğrulaması mümkün olmayan belgeler, geçerli sayılmayacaktır.
7. TOEFL veya IELTS Sınav Sonuç Belgesi: Akademik düzeyde ileri derecede İngilizce bilgisi gereklidir. Bunu belgelemek için TOEFL iBT puanının en az 75 veya IELTS Akademik puanının en az 6 olması gerekmektedir. TOEFL iBT sınavının "Special Home Edition" formatı da kabul edilmektedir ve bu format için minimum puan, normal formatta olduğu gibi 75'tir. Sınav sonuç belgesinin geçerliliği için yıl sınırı bulunmamaktadır, ancak 2005 senesi öncesinde alınan sınav sonuçları kabul edilememektedir.
Geçerli bir sınav sonuç belgesi başvuru belgelerine, online başvuru formunun "Additional Information - Additional Documentation" sekmesi aracılığıyla PDF formatında eklenmelidir.
Eğer TOEFL veya IELTS sınavlarına yeni kayıt yaptıracaksanız;
- TOEFL iBT sınavı için B126 kurum kodumuzu kullanarak,
- IELTS sınavı için “IELTS Recognising Organisations” listesinden Komisyonumuzu seçerek,
resmi sınav sonucunuzu Komisyonumuza yönlendirebilirsiniz.
Eğer orijinal sonuç belgesi yerine kurum kodumuzu kullanarak bize sonucunuzu ilettiyseniz, online başvuru formunun "Additional Information - Additional Documentation" sekmesine sınav tarihinizi belirten bir dilekçe ekleyiniz. Sınava bursa son başvuru tarihinden önce girmiş olmanız gerekmektedir.
Doktora eğitimlerini ABD, Avustralya, İngiltere, İrlanda, Kanada veya Yeni Zelanda’da tamamlamış ya da eğitim dili İngilizce olan bir üniversite veya bölümde öğretim üyesi olan kişilerden İngilizce sınav sonuç belgesi talep edilmemektedir. Lütfen online başvuru formunun "Additional Information - Additional Documentation" sekmesine bunu belirten bir dilekçe ve elektronik imzalı/barkodlu resmi bir belge ekleyiniz.
8. Kurumdan İzin Belgesi: Bursa başvuran kişiler, görev yaptıkları kuruluşlardan veya üniversitenin rektörlüklerinden alacakları, bursiyer olarak seçildikleri takdirde kendilerine gerekli izinin verileceğini belirten resmi bir belge sunmalıdır.
Bu belge başvuranın çalıştığı kurumda göreve başladığı tarihi ve son beş yıl içinde toplam dokuz ay veya daha fazla süre ile ABD’de bulunup bulunmadığını da belirtmelidir. Çalıştığı kurumda beş yıldan az süreli görev yapan adaylar, hem eski hem de şu anki işyerlerinden bu belgeyi edinmelidir.
Lütfen online başvuru formunun "Additional Information - Supplemental Materials" sekmesine bunu belirten bir elektronik imzalı/barkodlu resmi bir belge ekleyiniz.
9. Referans Mektupları :
Başvuru sahibi 3 adet İngilizce yazılmış referans mektubu almalıdır.
- Tüm referans mektupları Slate başvuru sistemi aracılığıyla internet üzerinden gönderilmelidir. Sisteme referans verecek kişinin e-posta adresi kayıt edildiğinde, doldurulması gereken mektup otomatik olarak o kişiye gönderilecektir.
- Slate başvuru sisteminde hazırlanıp gönderilmeyen referans mektupları, Fulbright Akademik Araştırma Programı'na başvuruda hiçbir şekilde kullanılamaz.
- Elden kapalı zarfta, e-posta veya faks ile gönderilen referans mektupları kabul edilmemektedir. Eksik sayıda referans mektubu gönderen kişilerin başvurusu değerlendirmeye alınmayacaktır.
10. Nüfus Cüzdanı: Nüfus cüzdanının önlü arkalı fotokopisi gereklidir. İlgili belgenin bir kopyası, online başvuru formunun “Additional Information - Country-Specific Materials” sekmesine 1 adet vesikalık fotoğraf ile yüklenmelidir.
11. Bir adet fotoğraf: Bir adet ve yeni çekilmiş vesikalık fotoğraf olmalıdır. 1 adet vesikalık fotoğraf, online başvuru formunun “Additional Information - Country-Specific Materials” sekmesine nüfus cüzdanı fotokopisi ile yüklenmelidir.
Slate online başvuru formunda bulunan aşağıdaki belgeler, başvuru aşamasında istenmemektedir, ancak seçim aşamasından sonra gerekli olacaktır.
- Finansal Destek (Financial Support/Budget)
- Pasaport (Passport)
ÖNEMLİ: Başvuru ile ilgili olarak Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu’na verilen hiçbir evrak iade edilmez.
Online Başvuru ile ilgili daha detaylı bilgi için buraya tıklayınız.
Başvurunuzun uygunluğu ile ilgili sorularınızı, sürecinizin sağlıklı ilerleyebilmesi için, başvuru sürecini tamamlamadan önce Eğitim Danışmanlığı Birimimiz ile görüşmeniz tavsiye edilir (advising@fulbright.org.tr, fulb-ist@fulbright.org.tr).
Başvuruların değerlendirilmesi süreci Kasım 2024 - Mart 2025 tarihleri içerisinde gerçekleştirilecektir.
İşleme konulan başvuru evrakları Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu tarafından görevlendirilen alanında uzman bağımsız jüri üyeleri tarafından yapılabilirlik, amaca uygunluk ve önerilen projenin başvuru sahibinin, akademik hazırlık durumuna uygunluğu bakımından değerlendirilir. Araştırma proje önerilerini değerlendiren hakemler, projelerin kimlere ait olduğunu bilmezler. Hakemler, her araştırma projesi için aşağıdaki hususları kapsayacak bir değerlendirme yaparlar:
- Projenin akademik değeri
- Bu alanda Türkiye’de ne gibi çalışmaların yapıldığı ve alınan sonuçlar
- Araştırmanın Amerika Birleşik Devletleri’nde yürütülmesi zorunluluğu bulunup bulunmadığı
- Proje planının detayları
- Projenin tamamlanması halinde çalışmanın Türkiye’ye ve çalışılan alana sağlayacağı yararlar
Başvuru evraklarının değerlendirilmesi sonrasında, başvuru yapan her bir adaya başvuru durumları ile ilgili bildirimler e-posta aracılığı ile değerlendirme süreci sonunda yapılacaktır.
Bursa aday gösterilen kişilere yönelik, adaylık süreci detaylarının paylaşılacağı ve katılımın zorunlu olduğu bir toplantı düzenlenecektir.
1. Bursun süresi ne kadardır?
Bursun süresi sunulan projenin ihtiyacına göre 3 aydan 9 aya kadar değişmektedir.
2. Bursun miktarı ne kadardır?
Bursun miktarı gidilen kurum ve eyalet ile burs süresine göre değişiklik göstermektedir, ancak bursiyerlerin yaşam masraflarını karşılayacak miktarda olmaktadır.
3. Sadece doktora derecem için diplomamı göndermem yeterli mi?
Evet. Doktora diplomanızın resmi onaylı bir elektronik kopyasını göndermeniz yeterlidir.
4. Burs süresi bitiminde herhangi bir yaptırım var mı?
Bursun karşılığında zorunlu hizmet veya geri ödeme olmamakla beraber, bursiyerlerin ABD’de araştırmalarını tamamladıktan sonra, ABD J-1 Vizesi (Exchange Visitor Visa) kuralı gereği, Türkiye’ye dönme ve iki yıl kalma zorunluluğu vardır. J1 vizesi ile ilgili daha detaylı bilgiyi buraya tıklayarak öğrenebilirsiniz.
5. TOEFL/IELTS sonuçlarımı size nasıl ileteceğim?
TOEFL iBT sonucunuzu Komisyonumuz’a iletmek için sınava kayıt olurken B126 kurum kodumuzu kullanabilirsiniz. IELTS Akademik sonucunuzu iletmek içinse “IELTS Recognising Organisations” listesinden Komisyonumuzu seçebilirsiniz. Ya da sınav sonrası tarafınıza ulaşan elektronik sınav sonuç belgenizi başvuru formunuzun "Additional Information - Additional Documentation" sekmesine ekleyebilirsiniz.
6. Eşimi ve çocuklarımı yanımda götürebilir miyim? Götürebiliyorsam onlar için ek bir maddi destek alabiliyor muyum?
Evet, eşinizin ve çocuklarınızın J-2 vizesi ile size eşlik etmesi mümkündür. Yanınızda götüreceğiniz aile bireylerinin sayısına göre alacağınız destek miktarı da değişecektir. Programınız sırasında size eşlik eden eş ya da çocuklarınızdan birinin gidiş-dönüş uçak bileti için Komisyonumuz seyahat desteği sağlar.
7. Bu burs programı kapsamında araştırmamı tamamladıktan sonra benden beklenen bir yayın şartı var mı?
Burs kapsamında yapılan araştırmaların sonucunda yayın yapma zorunluluğu yoktur, ancak yayın yapılması halinde basılı eserlerin birer kopyasının Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu’na verilmesi ve yayınların Fulbright Akademik Araştırma Bursu sonucunda hazırlandığının belirtilmesi araştırmacıdan beklenir.
8. Burs başvurusu sırasında herhangi bir kurumda/üniversitede çalışmasam da başvuru yapabilir miyim?
Bursa başvuru yapabilmek için bir kurumda/üniversitede çalışıyor olmak zorunlu değildir. Başvuru formunda “Independent Scholar” seçeneğini seçerek ilerleyebilirsiniz.