Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Bursu
BURS BAŞVURUSU
AÇIK
SON BAŞVURU TARİHİ
28 Eki 2024
BURS SÜRESİ
1 akademik yıl
BURS KATEGORİSİ
Araştırma
- Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu tarafından 2025-2026 akademik yılında Amerika Birleşik Devletleri’ndeki (ABD) üniversitelerde ve araştırma merkezlerinde alanları ile ilgili araştırma yapmak isteyen ve doktora programlarını tamamlamış genç akademisyenlere araştırma bursu sağlanacaktır.
- Programın amacı, genç akademisyenlerin, ABD’de kendi alanlarında uzmanlaşmış öğretim üyelerinin deneyimlerinden faydalanarak doktora sonrası araştırma yapmalarına imkan tanımak ve iki ülke akademisyenleri arasındaki bilimsel etkileşimi artırmaktır.
- Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Bursu, ABD’de burs süresince yaşam masrafları, profesyonel gelişim katkısı, sağlık sigortası (Accident and Sickness Program for Exchanges) ve gidiş-dönüş yol desteğini kapsamaktadır.
- Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Bursuna seçilen kişilerin, ABD’deki araştırma faaliyetlerine, 2025-2026 akademik yılı Güz dönemi içerisinde başlamaları zorunludur. Araştırmanın belirtilen akademik yıl içinde yapılması gerekmektedir; burs bir başka akademik yıla ertelenemez. Bursun süresi bir akademik yıldır (ortalama 9 ay).
- Burs kapsamında yapılan araştırmaların sonucunda yayınlanacak basılı eserlerin Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Bursu sonucunda hazırlandığının belirtilmesi ve birer kopyasının Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu’na verilmesi araştırmacıdan beklenir.
- Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Bursu karşılığında zorunlu hizmet yoktur, ancak bursiyerlerin ABD’deki programlarını tamamladıktan sonra, ABD J-1 vizesi kuralı gereği, Türkiye’ye dönmeleri gerekmektedir.
İklim Değişikliği Uzmanlığı
Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu, iklim değişikliğinin olumsuz etkileri ile mücadele kapsamında, aşağıda listelenen alanlarda çalışan adayların bursa başvurusunu özellikle teşvik etmektedir:
- Biyoloji
- Coğrafya
- Çevre Mühendisliği
- Deniz Bilimleri
- Enerji
- Fizik
- İklim Bilimi
- Jeoloji / Jeoloji Mühendisliği
- Kimya / Kimya Mühendisliği
- Meteoroloji Mühendisliği
- Ziraat / Ziraat Mühendisliği
Doktora Sonrası Araştırma Bursu - İklim Değişikliği Uzmanlığı’na başvuruda bulunmayı düşünen adayların, Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Bursu’nun başvuru şartlarını karşılaması ve tüm başvuru gerekliliklerini yerine getirmesi gerekmektedir.
Akademik Dürüstlük
Adaylar, olgunluk, güvenilirlik, dürüstlük ve profesyonellik sergilemekle yükümlüdür. Başvuru ya da burs süresince tespit edilen intihal (“aşırma”) vakaları, adaylıktan çıkarılma ya da bursun sonlandırılması ile sonuçlanacaktır.
- Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak şarttır. Amerikan vatandaşlığı olanlar, “Green Card” sahipleri veya “Green Card” başvurusu kabul edilmiş ve yasal süreçlerini başlatmış olan adaylar bursa başvuramaz.
- Başvuru tarihinde kişilerin doktora tez savunmalarını başarı ile tamamlamış olmaları ve bunu belgeleyebilmeleri gerekmektedir.
- Doktora eğitimini son 5 yıl içerisinde tamamlamış kişiler bursa başvurabilirler. (Son 5 yıldan daha önce doktora derecesi almış kişiler Fulbright Akademik Araştırma Bursu’na başvurabilirler.)
- ABD’deki üniversitelerde bilimsel araştırma yapmaya ve diğer eğitim ve kültür faaliyetlerine katılmaya yetecek derecede İngilizce bilmek ve bunu belgelendirmek gereklidir. İngilizce dil sınavı puanı şartı için lütfen "Nasıl Başvurabilirim?" sekmesinde yer alan 8. maddeye bakınız.
- Adayların bir araştırma önerisi tasarlamaları gerekmektedir. Projenin Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Bursu ile desteklenebilmesi için; Türkiye’ye katkıda bulunacak akademik bir çalışma olması, araştırma tamamlandığında elde edilecek sonuçların alana katkıda bulunacak nitelikte görülmesi ve projenin tamamlanması için uygun araştırma ortamının ancak ABD’de bulunduğunun belirlenmesi gereklidir.
- Başvuru döneminde, ABD’de ikamet eden ya da başvuru sonrasında ABD’de ikamet etmek/araştırma yapmak üzere gidecek olan kişiler bursa başvuramazlar.
- Bursa başvuru tarihine kadar son 5 sene içerisinde, öğrenim, araştırma ve çalışma amacıyla ABD’de bir akademik yıl (9 ay) veya daha fazla süreyle kalanların başvuruları öncelikli olarak değerlendirilmez.
- Bursa başvuru tarihinden önceki son altı yıl içerisinde, beş yıl veya daha fazla süreyle ABD’de ikamet etmiş olanlar (Bir takvim yılı içinde 9 ay veya daha uzun süre ABD’de yaşayanlar, o yıl ABD’de ikamet etmiş sayılırlar) bursa başvuramaz.
- Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Bursu için her alandan başvuru kabul edilmektedir. Yalnız; Tıp, Diş Hekimliği, Veterinerlik ve Psikoloji alanlarının hasta ile birebir teması gerektiren klinik alt dallarında araştırma yapmak isteyenler bursa başvuramazlar. Bu alanların klinik olmayan diğer alt dallarından başvuru kabul edilmektedir.
- Tıp doktorları, uzmanlıklarını bitirdikten sonraki 5 yıl içerisinde bursa başvurabilirler.
İklim Değişikliği Uzmanlığı
Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Bursu başvuru koşullarına ek olarak, İklim Değişikliği Uzmanlığı’na başvurmak isteyen adayların aşağıdaki belgeleri de başvurularında sunmaları gerekmektedir:
- Doktora Sonrası Araştırma Bursu / İklim Değişikliği Uzmanlığı Dilekçesi (Son başvuru tarihi öncesinde dilekçenizi trprog@fulbright.org.tr adresine e-posta yoluyla gönderiniz.)
- Doktora Sonrası Araştırma Bursu / İklim Değişikliği Uzmanlığı’na özel Niyet Mektubu (Slate başvuru formuna yüklenen proje önerisine ek olarak yazılmalı ve formun “Project Proposal” bölümündeki “Project Statement” kısmına yüklenmelidir.)
İklim değişikliği konusuna odaklanan bir eğitim/araştırma planı ile bursa başvuran adayların ABD’de başvuru yapacakları programların da bu alanda uzmanlaşması gerekmektedir.
Son Başvuru Tarihi:
2025-2026 akademik yılı Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Burs Programı için adayların “Başvuru Paketi” oluşturmaları ve bu paketi, en geç 28 Ekim 2024 Pazartesi günü saat 23:59’a kadar "Başvur" butonundan erişebilecekleri başvuru sistemi (Slate platformu) aracılığıyla Komisyonumuz'a online ortamda göndermeleri gerekmektedir.
Başvuru paketinize elektronik olarak eklemeniz gereken belgeler aşağıda belirtilmiştir:
Öncelikle Slate sisteminde bir hesap oluşturmanız ve online başvuru formunu doldurmanız gerekmektedir.
1. Başvuru formu: Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Bursu'na başvuru formu online sistemden doldurulmaktadır. Sayfanın üst kısmında yer alan “Başvuru” bölümünden erişebileceğiniz Slate başvuru sisteminde, “Create an account” seçilerek geçerli bir e-posta adresi ile kayıt olup bir şifre belirlemek ve sisteme kayıt olmak gerekmektedir. Kurumsal/üniversite e-posta adresi yerine üniversal bir e-posta adresi (gmail, hotmail, yahoo, vb.) kullanılması tavsiye edilmektedir. Başvuru sistemine farklı zamanlarda giriş yapıp formu güncellemek mümkündür.
ÖNEMLİ: Burs programı olarak “Fulbright Visiting Scholar Program”; burs kategorisinde ise, online başvuru formunun "Country Information" sayfasında “Postdoctoral Program” opsiyonu seçilmelidir.
2. Araştırma Projesi (Project Statement) Başvuruda bulunan kişiler, araştırma projelerini İngilizce olarak çok ayrıntılı bir şekilde açıklamalı ve bu araştırma kapsamında şimdiye kadar neler yaptıklarını, çalışmanın aşamalarını, hangi aşamada neler yapacaklarını ve bu araştırmayı ABD’de ne şekilde yürüteceklerini belirtmelidir.
Araştırma önerisinin, başvuru formundaki “Project Proposal” kısmına yüklenmesi gereklidir. "Project Proposal" sayfasında burs kategorisi "Teaching/Research" olarak seçilmelidir.
Araştırma projesi en fazla 5 sayfa olmalı ve 3500 kelimeyi geçmemelidir.
3. İngilizce Özgeçmiş (CV)
Başvuruda bulunan kişilerin, varsa akademik yayınlarını CV’lerine eklemeleri beklenmektedir.
4. Davet Mektubu (Letter of Invitation)
Başvuru sırasında, ABD’de araştırma yapılmak istenen kurumdan davet mektubu almış olmak gerekli değildir. Ancak davet aldığınız kurumlar var ise, davet mektubunuzu başvurunuza ekleyebilirsiniz. Başvuru formunda iletişime geçtiğiniz ya da geçmeyi düşündüğünüz kurumları listeleyiniz.
5. Kaynakça (Bibliography)
Araştırma önerinizi hazırlarken kullandığınız kaynakların listesini ekleyiniz.
6. Diploma: Doktora diplomanızın (veya geçici mezuniyet belgenizin) elektronik bir kopyasını e-Devlet sistemininin Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı - Mezun Belgesi Sorgulama sekmesinden barkodlu ve karekodlu olarak temin etmeniz ve online başvuru formunun “Additional Information - Supplemental Materials” sekmesine yüklemeniz gerekmektedir.
e-Devlet’ten alınmayan belgelerin, diploma veya geçici mezuniyet belgesini düzenlemek ile yükümlü yükseköğretim kurumu (üniversite) tarafından hazırlanmış ve elektronik doğrulaması Komisyonumuz tarafından yapılabilecek şekilde sunulmuş olması gerekmektedir. Elektronik doğrulaması mümkün olmayan belgeler, geçerli sayılmayacaktır.
7. Doktora Tez Araştırması: Doktora Sonrası Araştırma Bursu’na başvuru yapan kişilerin CV’lerinde, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı - Tez Merkezi veritabanına eklenmiş doktora tezlerine yönlendirme yapmaları gerekmektedir.
Doktora tezleri ilgili veritabanında bulunmayan başvuru sahiplerinin, tezlerin bir kopyasını güvenli bir dosya barındırma hizmetine yüklemesi ve CV’lerinde yönlendirme yapmaları gerekmektedir.
8. TOEFL veya IELTS Sınav Sonuç Belgesi: Akademik düzeyde ileri derecede İngilizce bilgisi gereklidir. Bunu belgelemek için TOEFL iBT skorunun en az 75 veya IELTS skorunun en az 6 olması gerekmektedir. TOEFL iBT sınavının "Special Home Edition" formatı da kabul edilmektedir ve bu format için minimum puan, normal formatta olduğu gibi 75'tir. Geçerli bir sınav sonuç belgesi başvuru belgelerine, online başvuru formunun "Additional Information - Additional Documentation" sekmesi aracılığıyla PDF formatında eklenmelidir.
Eğer TOEFL veya IELTS sınavlarına yeni kayıt yaptıracaksanız;
- TOEFL iBT sınavı için B126 kurum kodumuzu kullanarak,
- IELTS sınavı için “IELTS Recognising Organisations” listesinden Komisyonumuzu seçerek,
resmi sınav sonucunuzu Komisyonumuza yönlendirebilirsiniz.
Eğer orijinal sonuç belgesi yerine kurum kodumuzu kullanarak bize sonucunuzu ilettiyseniz, online başvuru formunun "Additional Information - Additional Documentation" sekmesine sınav tarihinizi belirten bir dilekçe ekleyiniz. Sınava bursa son başvuru tarihinden önce girmiş olmanız gerekmektedir.
Daha önce girilen sınavlar için sınav sonuç belgelerinin son başvuru tarihine kadar geçerli olması gerekmektedir (TOEFL ve IELTS sınavlarının 2 sene geçerliliği bulunmaktadır).
Doktora eğitimlerini ABD, Avustralya, İngiltere, İrlanda, Kanada veya Yeni Zelanda’da tamamlamış ya da eğitim dili İngilizce olan bir üniversite veya bölümde öğretim üyesi olan kişilerden İngilizce sınav sonuç belgesi talep edilmemektedir. Lütfen online başvuru formunun "Additional Information - Additional Documentation" sekmesine bunu belirten bir dilekçe ve elektronik imzalı/barkodlu resmi bir belge ekleyiniz.
9. Referans Mektupları: Başvuru sahibi 3 adet İngilizce yazılmış referans mektubu almalıdır. Referans mektuplarından biri mutlaka doktora tez danışmanından alınmalıdır.
- Tüm referans mektupları Slate başvuru sistemi aracılığıyla internet üzerinden gönderilmelidir. Sisteme referans verecek kişinin e-posta adresi kayıt edildiğinde, doldurulması gereken mektup otomatik olarak o kişiye gönderilecektir.
- Slate başvuru sisteminde hazırlanıp gönderilmeyen referans mektupları, Fulbright Doktora Sonrası Araştırma Programı'na başvuruda hiçbir şekilde kullanılamaz.
- Elden kapalı zarfta, e-posta veya faks ile gönderilen referans mektupları kabul edilmemektedir. Eksik sayıda referans mektubu gönderen kişilerin başvurusu değerlendirmeye alınmayacaktır.
10. Nüfus Cüzdanı: Nüfus cüzdanının önlü arkalı fotokopisi gereklidir. İlgili belgenin bir kopyası, online başvuru formunun “Additional Information - Country-Specific Materials” sekmesine 1 adet vesikalık fotoğraf ile yüklenmelidir.
11. Bir adet fotoğraf: Bir adet ve yeni çekilmiş vesikalık fotoğraf olmalıdır. 1 adet vesikalık fotoğraf, online başvuru formunun “Additional Information - Country-Specific Materials” sekmesine nüfus cüzdanı fotokopisi ile yüklenmelidir.
Slate online başvuru formunda bulunan aşağıdaki belgeler, başvuru aşamasında istenmemektedir, ancak seçim aşamasından sonra gerekli olacaktır.
- Finansal Destek (Financial Support/Budget)
- Pasaport (Passport)
- Kurumunuzdan İzin Yazısı (Letter of Support From Home Institution)
ÖNEMLİ: Başvuru ile ilgili olarak Türkiye Fulbright Eğitim Komisyonu’na gönderilen hiçbir evrak iade edilmez.
Online Başvuru ile ilgili daha detaylı bilgi için buraya tıklayınız.
Başvurunuzun uygunluğu ile ilgili sorularınızı, sürecinizin sağlıklı ilerleyebilmesi için, başvuru sürecini tamamlamadan önce Eğitim Danışmanlığı Birimimiz ile görüşmeniz tavsiye edilir (advising@fulbright.org.tr, fulb-ist@fulbright.org.tr).
Başvuruların değerlendirilme süreci Kasım 2024 - Ocak 2025 tarihleri içerisinde gerçekleştirilecektir.
Başvuru evraklarının değerlendirilmesi sonrasında, mülakatlara davet edilecek adaylar belirlenecektir.
Başvuru yapan her bir adaya başvuru durumları ile ilgili geri bildirimler e-posta aracılığı ile değerlendirme süreci sonunda yapılacaktır.
Bursa aday gösterilen kişilere yönelik, adaylık süreci detaylarının paylaşılacağı ve katılımın zorunlu olduğu bir toplantı düzenlenecektir.
1.Bursa aday gösterilenler hangi dönemde ABD’de araştırma çalışmalarına başlayacaklar?
Bursa seçilen kişilerin, ABD’deki araştırma faaliyetlerine 2025-2026 akademik yılı Güz döneminde başlamaları zorunludur.
2. Bursum ertelenebilir mi?
Hayır. Burs, bursiyerin seçildiği akademik yıl için geçerli olup bursun başka bir akademik yıla ertelenmesi veya bursiyerin programına erken başlaması mümkün değildir.
3. Bursun miktarı ne kadardır?
Bursun miktarı gidilen kurum ve eyalet ile burs süresine göre değişiklik göstermektedir, ancak bursiyerlerin yaşam masraflarını karşılayacak miktarda olmaktadır.
4. Burs süresi bitiminde herhangi bir yaptırım var mı?
Bursun karşılığında zorunlu hizmet veya geri ödeme olmamakla beraber, bursiyerlerin ABD’de araştırmalarını tamamladıktan sonra, ABD J-1 Vizesi (Exchange Visitor Visa) kuralı gereği, Türkiye’ye dönme ve iki yıl kalma zorunluluğu vardır. J1 vizesi ile ilgili daha detaylı bilgiyi buraya tıklayarak öğrenebilirsiniz.
5. Sadece doktora derecem için diplomamı göndermem yeterli mi?
Evet. Doktora diplomanızın resmi onaylı bir elektronik kopyasını veya tez savunmanızı başarıyla geçtiğinize dair resmi onaylı bir belge göndermeniz yeterlidir.
6. Araştırmamı yürütmek istediğim üniversite/kurum hakkında nasıl bilgi edinebilirim?
Üniversite araştırması yapmak için kullanabileceğiniz bazı kaynaklara ait linkleri altta bulabilirsiniz:
7. TOEFL/IELTS sonuçlarımı size nasıl ileteceğim?
TOEFL iBT sonucunuzu Komisyonumuz’a iletmek için sınava kayıt olurken B126 kurum kodumuzu kullanabilirsiniz. IELTS Akademik sonucunuzu iletmek içinse “IELTS Recognising Organisations” listesinden Komisyonumuzu seçebilirsiniz. Ya da sınav sonrası tarafınıza ulaşan elektronik sınav sonuç belgenizi başvuru formunuzun "Additional Information - Additional Documentation" sekmesine ekleyebilirsiniz.